Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

BLOGGMENY
Annons
Annons

Träning och amning


Nu är lilla Elin 3,5 månader och hon växer så det knakar! Jag ammar och det funkar bra. Eftersom jag jobbar lite redan så pumpar jag de dagar det behövs. Oftas jobbar jag bara  2-3 timmar så jag hinner mata henne innan och efter klienter. Jag planerar att amma några månader till eller så länge hon vill. Hon är tyvärr lite bestämd och föredrar att bara äta från en sida…så får se hur länge det funkar. Sedan får jag börja smuggla Sempers välling igen! Jag tycker personligen att amningen tar oerhört mycket energi och vissa dagar känns kroppen “helt tom”. De dagar då jag tränar eller instruerar klasser så har jag svårt med att få i mig ordentligt med kalorier och näring. Elin är också ganska känslig men vad jag äter så mjölk, ägg och vissa kålsorter gör att hon får ont i magen och blir en skrikig gasboll 🙂 Men fördelarna överväger nackdelarna med hästlängder så vi hänger i och ammar på!

IMG_2784

 

 

 

Vi hann även med en skön power walk i det fina vädret.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Att träna när man ammar är inga problem och det finns inga studier som visar att det skulle vara negativt att träna när man ammar. Tidigare trodde man att hård träning och framförallt att mjölksyra skulle påverka både mjölken och volymen men nu visar studier att det inte har nån påverkan. Det gäller dock att alltid lyssna på kroppens signaler och prova sig fram och se vad som funkar bäst.

Några saker att tänka på när man tränar och ammar;

  • Öka kaloriintaget med cirka 500 kalorier för att ge kroppen den näring den behöver inte bara för att producera mjölk utan också för din kropps återhämtning.
  • Drick ordentligt med vatten. Jag brukar dricka ett stort glas vatten varje gång jag ammar och extra när jag tränar.
  • Ha en bra sport-bh som håller brösten på plats.
  • Amma gärna innan träningspasset.
  • Om man har mjölkstockning eller infektion bör man ta det lugnt med träningen.

IMG_2990

I helgen var jag ute på min första cykelpass. Det var varken långt eller snabbt men helt otroligt skönt att köra en tur! Vi cyklade till Sausalito där vi njöt av en underbar utsikt över San Francisco!

Tilda Loftin
Tilda är en personlig tränare, massage terapeut, och fitness instruktör. Hon bor i Mill Valley, ett stenkast från San Francisco och älskar att cykla längst kusten på hennes röda Specialized! Cykling är hennes passion och hennes mål med denna blogg är att inspirera och dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper.

Lämna en kommentar